Tony Tangel

Perfect in beeld

maar snel verveeld

 

Een geslaagde foto, uitvergroot, ingelijst en opgehangen. Maar na een tijdje neemt het enthousiasme af en nog wat later boeit het beeld niet meer. Vreemd, want de kleuren zijn goed, het licht uitstekend en aan alle regels van een goede compositie is voldaan. Wat is er aan de hand?

 

Henri Cartier-Bresson laat er in de film 'The impassioned eye' geen misverstand over bestaan: 'De geometrie is de basis, de compositie komt op de eerste plaats', overtuigt hij. Hij zal het zijn fotografisch leven lang bewijzen. Op Le Mur de Berlin uit 1962 gebeurt weinig in de straat met de overhoop gehaalde stoep en slecht onderhouden robuuste huizen (zie foto). Als dat inderdaad een muur is achter die grote blokken, dan weten we ook zonder titel dat de stad meer dan waarschijnlijk Berlijn is.

Henri Cartier-Bresson
Le mur de Berlin, 1962
Copyright: Magnum
Photos (Hollandse Hoogte)
www.henricartierbresson.org

lees meer