Tony Tangel

Moet het echt zijn


Een zoektocht naar ‘de werkelijkheid’


Bewerking en manipulatie zijn zo oud als de fotografie zelf. Waarom voelen we ons dan bij de neus genomen als we het ontdekken? Mogelijk is de verwachting over het waarheidsgehalte van een foto hooggespannen. De vraag is of dat terecht is, en ook, of de werkelijkheid bestaat en wat fotografie daar dan mee te maken heeft.


In één keer goed, zonder gedoe. Zo zien we het graag, knap gedaan. ‘Geshopt’ daarentegen heeft een negatieve lading. Wie zichtbaar werkt met lagen of, andersom, een al te realistisch beeld schept, is verdacht. Maar werken met lagen is niets nieuws; al zo’n tien jaar na bekendmaking van de uitvinding van Daguerre (1839) legden fotografen negatieven op elkaar voor één beeld; de Fransman Gustave le Gray creëerde op die manier monumentale zeegezichten. Al sinds Daguerre gebruiken fotografen hun creativiteit en inventiviteit om het beeld te creëren dat hen voor ogen staat. Zij brachten handmatig kleur in portretfoto’s en plakten twee of drie of meer foto’s aan elkaar, stereografie (1840) gaf de schijn van diepte. Fotografische hulpmiddelen of stoeien met de werkelijkheid?

lees meer